Wyzwanie samodzielnego projektowania.
My ciągle pozostajemy w tematyce map. Dziś byliśmy prawdziwymi projektantami i tworzyliśmy swoje własne miasta. Okazuje się, że metoda nauki poprzez projektowanie zyskuje coraz większą popularność z uwagi na liczne korzyści edukacyjne. Samodzielne projektowanie to dla dzieci nie lada wyzwanie, wymaga kreatywnego myślenia, planowania i rozwiązywania problemów.

Proces projektowania.
Nasz projekt polegał na stworzeniu własnej mapy miasta na gotowej siatce kwadratów. Dzieciaki musiały powycinać wybrane przez siebie budynki, np.: budynek policji, szkoły, sklep oraz drzewa i drogi, a następnie eksperymentowały i tworzyły własne miasta. Na początku robiliśmy przymiarki, układaliśmy różne opcje, a gdy wybraliśmy ostateczną, można było przejść do klejenia.


Wymiana pomysłów i współpraca.
Każdy miał swój sposób i zupełnie inne podejście do projektu, w miarę postępu pracy, dzieci wymieniały się pomysłami i zmieniały koncepcję. Zaprojektowanie miasta wymagało od nich kreatywnego myślenia, bo nie wszystkie budynki i drzewa można było zmieścić na planie. Dzieci musiały poszukiwać różnych rozwiązań, wykorzystując do tego przede wszystkim swoją wyobraźnię. Wspólne projektowanie rozwija umiejętność pracy w grupie i komunikacji z innymi. To dobry sposób na trenowanie umiejętności społecznych, np. empatii, umiejętności prezentowania swoich pomysłów, zdolności do słuchania innych i rozwiązywania różnych konfliktów.
Edukacyjne wyzwania.
Nasz projekt zawierał również tabelki, które chętni mogli wypełnić. Trzeba było nazwać swoje miasto, wymyślić jego położenie oraz określić zabudowę i zagospodarowanie terenu. Do uzupełnienia formularzy potrzebny był także pomiar poszczególnych elementów na mapie. Zliczaliśmy długości i szerokości poszczególnych budynków na naszej siatce kwadratów, a potem obliczaliśmy powierzchnię – starszy syn w głowie, młodszy na kalkulatorze. Zachęcam wszystkich do zabawy z dziećmi w projektowanie, aby wspierać ich wszechstronny rozwój, uczyć myślenia „poza schematami” i rozwijać ich potencjał.